خدمات تلگرام و اینستاگرام

تلگرام چیست – اینستاگرام چیست – تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام – افزایش فالوور اینستاگرام – افزایش اعضای کانال تلگرام – پنل تلگرام

خدمات تلگرام و اینستاگرام

تلگرام چیست – اینستاگرام چیست – تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام – افزایش فالوور اینستاگرام – افزایش اعضای کانال تلگرام – پنل تلگرام

تلگرام چیست؟

یک سرویس پیام‌رسان متن‌باز چندسکویی مبتنی بر رایانش ابری[۷] است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همه انواع پرونده‌ها پشتیبانی می‌شود) خود ویرانگر و رمزنگاری شده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید، ویندوز فون و آی‌اواس[۸] (از جمله تبلت‌ها و دستگاه‌های بدون وای-فای) در دسترس است. نرم‌افزارهای کلاینت غیررسمی برای نسخه وب،[۹] نسخه اواس ده، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ ویندوز از توسعه‌دهنده‌های مستقل که از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند در دسترس هستند.[۱۰][۱۱] کاربران نرم‌افزار امکان تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل تا حجم ۱٬۵ گیگابایت را دارند. تلگرام توسط دو برادر با نام‌های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس پاول دورف اداره می‌شود. تلگرام نسخه کامپیوتر خود را نیز ارائه داده که این امر سهولت دسترسی برنامه نویسان برای کد نویسی ربات‌ها را در تلگرام افزایش داده است.[۱۲]

محتویات

۱ معماری
۱.۱ پروتکل
۱.۲ پروانه
۲ امنیت
۳ تلگرام در ایران
۳.۱ ادعای درخواست جاسوسی مقامات ایران و مسدود شدن تلگرام
۳.۲ فراگیری تلگرام در ایران
۳.۳ محتوای مجرمانه
۳.۴ قوانین ایران برای تلگرام
۴ امکانات
۴.۱ گروه
۴.۲ کانال
۴.۳ ربات
۵ انتقادها
۶ پانویس
۷ پیوند به بیرون

معماری
پروتکل

پروتکل تازه‌ساخت MTProto توسط نیکلای دورف بر مبنای رمزنگاری ای‌ئی‌اس ۲۵۶ بیتی متقارن، رمزنگاری آراس‌ای ۲۰۴۸ و پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن است.
پروانه

همهٔ نرم‌افزارهای رسمی تلگرام (و چند نرم‌افزار غیررسمی) متن‌باز هستند.[۱۳] هرچند، نرم‌افزار سمت سرور تلگرام مالکیتی است. پاول دورف گفته است کد سرور نرم‌افزار آزاد نیست زیرا معماری تلگرام نیاز دارد دوباره طراحی شود تا به سرورهای مستقل اجازه دهد مانند یک اَبرِ تلگرام متحد کار کند.[۱۴]
امنیت

سازندگان تلگرام بر امنیت برنامه خود تأکید بسیاری دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد[۱۵] که خود نشان از اطمینان برنامه نویسان تلگرام دارد. این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده خاتمه یافت. در سال ۲۰۱۵ شرکت امنیتی غیرانتفاعی Electronic Frontier Foundation رتبه ۴ از ۷ را به بخش پیام رسان و رتبه ۷ از ۷ را به بخش secret chat این نرم‌افزار داد.
تلگرام در ایران

حکومت جمهوری اسلامی ایران بارها بحث فیلترینگ تلگرام را مورد بررسی قرار داد و همواره محدودیت‌هایی را برای دسترسی کاربران به آن اعمال کرده است به گونه‌ای که دسترسی کاربران به این پیام رسان همواره با اختلالات جدی مواجه می‌شده است.[۱۶][۱۷][۱۸][۱۹]
ادعای درخواست جاسوسی مقامات ایران و مسدود شدن تلگرام

پاول دوروف مدیر عامل سیستم پیام‌رسانی تلگرام می‌گوید که پس از رد درخواست همکاری مقام‌های ایران برای ‘جاسوسی بر شهروندان’ این کشور، این شبکه برای ساعاتی در ایران مسدود اما فعلاً رفع فیلتر شده است.

او ساعاتی پس از اعلام خبر انسداد تلگرام در ایران گفت: «ایران فعلاً انسداد تلگرام را رفع کرده است. تا ببینیم فردا چه می‌شود.»

او همچنین گفت که ایران «در طول هفته گذشته نیمی از ترافیک تلگرام را متوقف کرد و امروز ما را برای دو ساعت به طور کامل مسدود کرد (همان زمان که خبر را اعلام کردیم) و حالا به نظر می‌رسد پس از انتشار خبر تصمیم گرفته باشند انسداد ما را بردارند.»

وی پیش بینی کرد که ایران فردا با ارائه توضیحی رسمی، انسداد را از سر خواهد گرفت.

او در پیام اولیه خود در مورد شروع انسداد نوشته بود: «مقام‌های ایرانی می‌خواهند از تلگرام برای جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. ما نمی‌توانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم و نخواهیم کرد.»[۲۰]
فراگیری تلگرام در ایران

بیش از ۸۰ درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند و آن ۲۰ درصد دیگر هم اکثراً ایرانیهای مقیم کشورهای دیگر هستند.[نیازمند منبع]

آمار دیگری نشان می‌دهد که اگر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای گوشیهای موبایل را در نظر بگیریم، تعداد کاربران تلگرام به صورت جهانی کمتر از یک درصد تعداد کل کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان است که این یک درصد هم تقریباً همه ایرانی هستند.[۲۱]
محتوای مجرمانه

به گفتهٔ مسئولان فضای مجازی ایران، بخش زیادی از محتوای تبادل شده در بستر تلگرام، «محتوای مجرمانه» است.

یکی از مهمترین فعالیتهایی که تلگرام در حال انجام آن است مخابره رمز در کشور ایران است که بر اساس قوانین جرائم رایانه‌ای، جرم محسوب می‌شود.[۲۱]
قوانین ایران برای تلگرام

مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی به این شبکه اجتماعی ۱۲ ماه مهلت داده شده که سرورها را به ایران منتقل کنند.[۲۱]
امکانات
گروه

گروه‌ها یکی از بخش‌های اصلی پیام رسان تلگرام هستند به طوری که کاربران می‌توانند با پیوستن به گروه‌ها به صورت چند طرفه با دیگران ارتباط برقرار کنند. گروه‌های اولیه قابلیت ۲۰۰ عضو را داشتند ولی بعدها تلگرام با انتشار آپدیت‌های جدیدتر قابلیت ارتقای گروه عادی به سوپر گروه و افزایش اعضا را از ۲۰۰ به ۵۰۰ و سپس به ۵۰۰۰ نفر را در دسترس همگان قرار داد. البته در آخرین آپدیت مدیران گروه‌ها می‌توانند پیام سنجاق شده (به انگلیسی: pinned posts) را در بالای گروه‌ها قرار دهند که از آن به اطلاعیه نیز نام برده می‌شود و از دیگر موارد می‌توان به اضافه شدن قابلیت انتخاب شناسه برای گروه‌ها و ساخت گروه‌های عمومی اشاره کرد که قابلیت جستجوی گروه‌ها بر اساس شناسه را برای کاربران فراهم می‌کند.[۲۲]
کانال

کانال امکان جدیدی است که در تلگرام اضافه شده است. کانال تلگرام مسیر یک طرفه‌ای است که فقط ادمین می‌تواند در آن پستهای دلخواه را برای اعضای کانال منتشر کند و سایر اعضا امکان اضافه کردن پست در آن را ندارند.[۲۳]
ربات

ربات‌ها، ویژگی‌ای هستند که توسط تلگرام ارائه می‌شود. کاربران به وسیله ربات‌ها می‌توانند قابلیت‌های نرم‌افزار را چند برابر کنند. توسط ربات‌ها کاربران می‌توانند اتصالی را بین وبسایت‌های خبری شان و هستهٔ اصلی تلگرام توسط api تلگرام ایجاد نمایند تا از این طریق اخبار را به صورت مستقیم به ربات شان بیفزایند.[۲۴] ربات‌ها همچنین قابلیت‌های فراوان دیگری نیز دارند از جمله؛ جستجوی تصاویر، فیلم‌ها، اسناد، گیف‌ها و … – سرگرمی (بازی، لطیفه، داستان و…) – ترجمه – و غیره
انتقادها

در ماه نوامبر ۲۰۱۵ تلگرام حساب ۷۸ کاربر شخصی و کانال را به علت همکاری با داعش مسدود و اعلام کرد که از این به بعد امکاناتی در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا اینگونه کاربران مشکوک را اعلام کنند؛ ولی از قرار معلوم داعش هنوز در این شبکه فعال است.[۲۵][۲۶] سرور‌های شبکه تلگرام گاهی چند بار در هفته مشکل پیدا می‌کنند و کاربرها در اروپا، خاور میانه و آفریقای شمالی تا چندین ساعت متوالی به شبکه دسترسی ندارند. این شبکه بارها قول داده است که این وضعیت را تغییر دهد ولی پیشرفتی محسوسی در این مورد مشاهده نشده[۲۷]. کاربران به دفعات مشاهده کرده‌اند که ضمن فوروارد کردن یک پیام از طریق علامت گذاری، تلگرام اشتباهاً یک یا دو پیام دیگر را نیز اضافه به گیرنده فوروارد می‌کند و این می‌تواند در رابطه با محتوی برای فرستنده عامل شرمساری گردد. همچنین بارها دیده شده که حساسیت بخش تاچ اسکرین در تلگرام دچار نوسان شده و با لمس یک نام (کانتکت) پرونده شخص دیگری باز می‌شود و کاربر ندانسته پیامی ارسال می‌کند که این نیز می‌تواند مشکل‌هایی را برای فرستنده به بار بیاورد.

تبلیغات در تلگرام یا اینستاگرام؟

تبلیغات در تلگرام یا اینستاگرام؟

شاید برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد که تبلیغات در تلگرام بهتر است یا تبلیغات در اینستاگرام؟ تلگرام بیشتر مخاطب دارد یا اینستاگرام؟ تبلیغ در کدام یک مخاطب بیشتری برای کسب و کار من جذب می کند؟ این روزها خیلی ها به دنبال تبلیغ در شبکه های اجتماعی هستند.

تبلیغ در تلگرام و اینستاگرام هم در میان شبکه های اجتماعی به دلیل تعداد مخاطب بالا و فیلتر نبودن از محبوبیت خاصی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تبلیغ در این دو شبکه اجتماعی را بررسی کنیم و کار انتخاب گزینه بهتر برای تبلیغ را بر عهده خودتان بگذاریم.

در این مقایسه، ما عوامل تاثیرگذار در آنالیز این دو شبکه اجتماعی مانند:

تعداد مخاطبان
کاربرپسند بودن
نرخ جذب مخاطب
میزان تاثیرگذاری

را مورد بررسی قرار داده ایم.
تبلیغات در تلگرام

تلگرام یک برنامه پیام‌رسان است که توسط آن می توانید عکس، ویدئو، متن و هر نوع فایلی را برای افرادی که در این شبکه هستند ارسال کنید. شاید در نگاه اول پیام رسانی سریع، مهم ترین ویژگی این شبکه اجتماعی موبایلی به نظر بیاید اما وجود امکاناتی به نام گروه ها و کانال ها در این برنامه باعث شده افراد زیادی از طریق این نرم افزار به یکدیگر متصل شوند و شبکه اجتماعی تلگرام روز به روز بزرگتر گردد.
تعداد مخاطبانی که در تلگرام می توانید جذب کنید

با اینکه چند سالی بیشتر از ظهور تلگرام نمی گذرد اما استقبال از آن بسیار زیاد بوده است. این استقبال در ایران شاید نسبت به سایر کشورها نیز بیشتر باشد.

یکی از محدودیت های تلگرام این است که امکان جستجو میان محتوا ندارد یعنی هیچ یک از اعضا نمی توانند از طریق جستجو به شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین شما طیف عظیمی از کاربران را به همین راحتی از دست خواهید داد.
کاربرپسند بودن تبلیغات در تلگرام

تبلیغ در تلگرام به شکل های مختلفی امکان پذیر است. یکی از راه های ساده تبلیغ در تلگرام، نمایش بنر و لینک شما در کانال های شلوغ و با تعداد عضو بالا است. اگر بررسی کنید که کدام کانال های شلوغ حاضر به نمایش تبلیغ شما هستند خواهید دید که موضوع اکثر این کانال ها طنز و سرگرمی است. حال تصور کنید تبلیغ شما میان کلی پست غیر مرتبط به نمایش در بیاید. آیا واقعا کاربران این کانال ها از دیدن تبلیغ شما در آنجا لذت خواهند برد؟ شما در جایی تبلیغ می کنید که مردم در آنجا به دنبال شما نیستند. کاربرپسند بودن تبلیغات یعنی اینکه مخاطب از دیدن تبلیغ شما لذت ببرد و مایل باشد در مورد شما و خدماتتان بیشتر بداند. کاربرپسند بودن تبلیغات تاثیر زیادی برای تبدیل مخاطب به مشتری دارد.
نرخ تبدیل در تبلیغات تلگرامی

نرخ تبدیل در تبلیغات، درواقع نسبت مشتریان جذب شده به کل نمایش های یک تبلیغ است، به عبارت ساده تر چند درصد افرادی که تبلیغ شما را دیده اند، مشتری شما شده اند. برای اینکه یک تبلیغ تاثیرگذار باشد و نرخ تبدیل بالایی را به خود اختصاص دهد، باید نیازهای بازار هدف را مدنظر داشته باشد و از همه مهم تر باید در جای درست به نمایش در بیاید. تبلیغات در تلگرام معمولا در جای درستی به نمایش در نمی آیند و به همین علت نرخ تبدیل بالایی ندارند.

اما اگر تبلیغات در تلگرام، در کانال های درستی به نمایش در بیایند نرخ تبدیل بالایی خواهند داشت. چون اکثر کاربران تلگرام، در طول روز زمان زیادی را بصورت آنلاین در این شبکه سپری می کنند. کاربران تلگرام غالبا افراد دست به گوشی، آنلاین و کنجکاوی هستند و مایلند با افراد جدید ارتباط برقرار کنند. این ویژگی‌های کاربران تلگرام می توانند یک نقطه قوت برای افرادی باشد که می خواهند از طریق این شبکه اجتماعی بازاریابی و تبلیغات کنند.
نقاط ضعف و قوت تبلیغات در تلگرام

مهم ترین نقطه قوت تبلیغات در تلگرام، آنلاین بودن کاربران آن است که باعث می گردد که محتوای تبلیغی شما خیلی راحت در دسترس قرار گیرد. همچنین انتشار یک پست تلگرامی خیلی سریع در میان دیگر کاربران اتفاق می افتد.

اما از سوی دیگر تعداد زیاد پیام هایی که در طول یک روز در معرض دیدکاربران قرار می گیرد، باعث می گردد که تبلیغ شما در میان آنها گم شود.

قبل از تلگرام، برنامه های واتس آپ، لاین و وایبر به ترتیب مدتی جز محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان در میان ایرانیان بودند. اما حالا تلگرام در اوج محبوبیت است. شاید طولی نکشد یک اپلیکیشن دیگر جایگزین تلگرام شود. بنابراین ساختن کانال و جذب مخاطب از طریق بازاریابی و تبلیغات در تلگرام یک نوع سرمایه گذاری خطر پذیر است.
تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است که غالبا برای اشتراک گذاری عکس ها و ویدیوها مورد استفاده قرار می گیرد. تصویر محور بودن اینستاگرام، آن را به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است. از طرفی افراد زیادی دوست دارند رویدادهای مختلف را به تصویر بکشند و از سوی دیگر،کاربران اینستاگرام تماشای عکس را به خواندن متن های طولانی ترجیح می دهند. تاثیرگذاری یک تصویر نیز چند برابر یک متن است. این ویژگی ها باعث شده تا صاحبان کسب و کارهای مختلف تبلیغات در اینستاگرام را یک راه مناسب برای جذب مخاطب بیشتر بدانند.
تعداد مخاطبانی که در اینستاگرام می توانید جذب کنید

اینستاگرام در مقاسه با دیگر شبکه های اجتماعی، تقریبا بیشترین محبوبیت را در میان کاربران اینترنتی ایرانی دارد.

یکی از ویژگی های خوب اینستاگرام این است شما می توانید در کنار تصویر یا ویدیو خود یک متن کوتاه به همراه هشتگ های مرتبط با تصویر را پست کنید و از آن مهم تر، افراد مختلف می توانند از طریق جستجو به پست های شما دسترسی داشته باشند. آمار جالب اینجاست که ۶۸% کاربران اینستاگرام برای جستجوی مطالب از هشتگ ها استفاده می کنند(به نقل از وب سایت اینستاگرام). بنابراین شما می توانید با انتخاب هشتگ های مناسب، افراد زیادی را جذب کنید.
کاربرپسند بودن تبلیغات در اینستاگرام

یکی از بهترین روش های جذب مخاطب در اینستاگرام، تولید محتوا است. اگر شما بتوانید محتوای خلاقانه ای را تولید کنید و هشتگ های مناسبی را نیز در کنار آن بکار ببرید افراد زیادی را جذب خواهید کرد. در این نوع بازاریابی شما آنچه که مخاطبان بازار هدفتان به دنبالشان هستند را تولید و طراحی می کنید، بنابراین مخاطبان نسبت به شما حس خوبی خواهند داشت و به احتمال زیاد مایل هستند تا سایر پست های شما را نیز دنبال کنند.

یکی دیگر از روش های تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات در پیچ های اینستاگرامی است که فالوورهای زیادی دارند و افراد زیادی را قبلا جذب کرده اند. به این صورت که به ازای پرداخت مقداری هزینه، بنر تبلیغاتی شما برای مدتی محدود در آن پیچ ها به نمایش در می آید. همانند آنچه در بخش تبلیغات در کانال های تلگرامی گفته شد، در این روش نیز شما در جایی حضور دارید که متعلق به شما نیست و کاربران نیز دوست ندارند شما آنجا باشید در این گونه از تبلیغات، انتخاب صفحه مناسب برای تبلیغات بسیار مهم است، چرا که محتوای آن صفحه باید با کسب و کار شما مشابه باشد.
نرخ تبدیل در بازاریابی و تبلیغات اینستاگرامی

تعداد زیاد مخاطبان و امکان جستجو در میان محتوا در شبکه اینستاگرام، این امکان را به وجود می‌آورد که اگر به درستی نیازهای کاربران بازار هدفتان را شناسایی و محتوای خلاقانه را برایشان تولید کنید به همراه هشتگ گذاری مناسب، براحتی بتوانید افراد زیادی را جذب کسب و کار خود کنید.
نقاط ضعف و قوت تبلیغات در اینستاگرام

شاید مدت زمانی که کاربران در اینستاگرام سپری می کنند نسبت به تلگرام کمتر باشد اما تصویر محور بودن اینستاگرام باعث می شود تا کاربران از گشت و گذار در صفحات اینستاگرام لذت بیشتری ببرند.

شاید در کوتاه مدت نرخ تبدیل کاربران به مشتری بسیار کند باشد اما به طور کلی تبلیغات در شبکه های اجتماعی یک روش بلند مدت در جهت برندسازی و افزایش درآمد است.

آنچه در این مقاله آمده یک قانون ثابت نیست و همیشه استثناهایی وجود دارد. حالا تصمیم با شماست که برای بازاریابی و تبلیغات، تلگرام را انتخاب می کنید یا اینستاگرام را. البته بنظر می رسد که تبلیغات در هر دو شبکه اجتماعی می تواند مکمل هم باشند چون هر دو مخاطبان خاص خود را دارند.